Litteratur / 2013 / 0       

Två böcker jag läst i sommar

Jag tog med mig de här två böckerna till resan till Gotland. Jag lånade de på biblioteket och hade väl egentligen bara tänkt ta med mig Den hemliga historien, men sedan såg jag Artighetsreglerna och tog med den hem, kanske på grund av att omslaget var så snyggt.
 
Artighetsreglerna
Nyårsafton 1937 i New York. På en jazzbar i Greenwich Village lär Katey och hennes väninna Eve känna den framgångsrike, världsvane och charmerande bankmannen Tinker Grey. Eve och Tinker tillhör överklassen och vet allt om de oskrivna reglerna i societeten, men för Katey är det en helt främmande värld. Hon arbetar som sekreterare, kommer från mycket enkla förhållanden och har inga fina anor. Trots sina olika bakgrunder blir de tre oskiljaktiga vänner. Men en tragisk olycka förändrar allt och snart är Katey indragen i ett komplicerat triangeldrama med de två människor hon älskar mest av allt. Hon försöker att finna sig tillrätta i sin nya tillvaro men upptäcker att under den polerade ytan frodas avundsjuka, svek, åtrå och hänsynslösa ambitioner.

Det lät väl ganska så okej, jag gillar böcker som utspelar sig förr i tiden. Början av boken var bra, men till slut bläddrade jag fram massor av sidor för det blev tråkigt. Så, nja ingen riktig favorit.

Den hemliga historien
När Richard Papen börjar college accepteras han snart av skolans innersta intellektuella krets. De är människorna han vill vara med, som han fascineras av, men han inser snabbt att de inte bara är kultiverade och spännande - något som han själv gärna velat vara - utan att de ägnar sig åt mycket mer än vanligt collegeliv. Dessa sex ungdomar testar målmedvetet och dekadent alkohol, droger och ritualer i sann dionysisk anda men deras lekar går snabbt för långt och någon måste ta skulden.

Den här boken började också riktigt spännande. Författaren förklarar att ett mord begåtts och så småningom för man reda på hur det gick till. Jag lånade den här boken mest för att min absoluta favoritbok, Fördjupade studier i katastroffysik, brukar jämföras med denna. Men jag tycker faktiskt inte att den var så bra. Det känns som att huvudpersonerna, efter att bakgrunden till mordet avslöjats, bara dricker och tar droger för att sluta tänka. Det blir liksom inget bra. Nej, jag håller mig till min favoritbok.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It