Mat & recept / 2013 / 0       

Att försöka må bättre

Jag har mina favoriter inom mat: jag gillar hallon- och blåbärssmoothie, hemmajgord pizza, jordgubbsyoghurt, sushi, naturgodis (särskilt kanelmandlar), kalla äpplen, lax och choklad (särskilt Plopp). Det är ganska okej mat tycker jag, ganska nyttigt, det finns ju onyttigare alternativ.
 
Men samtidigt tycker jag att dessa favoriter kan bli för mycket ibland. Min mage krånglar med mig ibland, jag vet inte vad den strejkar emot men jag vet att det inte är något fel, rent mediciniskt. Jag har varit hos läkaren flera gånger och lämnat blodprov för att testa gluten och laktos, kollat blodsockernivån och bukspottkörteln, jag har till och med lämnat avföringsprover, men det visade sig att det är inget som helst fel på min mage. Förutom att den inte är sams med mig. Det kanske bara sitter i mitt huvud, men om jag upplever obehag så är det ju svårt att sluta tänka på det.
 
Min mage känns svullen och uppblåst efter nästan varje måltid och ibland känns det till och med som att magen ska spricka. Efter jag har ätit får jag ibland en konstig känsla i halsen och munnen, jag vet inte vad det beror på, men det brukar gå över om jag äter antingen en frukt eller något eller en Pepcid Duo. Jag äter små portioner eftersom jag vet att det lätt kan bli för mycket, särskilt om jag äter riktigt god mat. Jag måste äta jätteregelbundet annars kan jag helt plötsligt bli så hungrig att det känns som att jag kommer att dö om jag inte får mat direkt och det har till och med hänt att jag har kräkts av hunger (trots att det inte var så länge sedan jag åt).
 
Dessa problem har jag haft sedan jag började plugga på högskolan, det började alltså för ca fyra år sedan. Jag har tröttnat och försöker tänka på vad jag äter, men ibland orkar jag bara inte. För någon månad sedan talade jag med en dietist om detta. Vi kom fram till att jag dricker alldeles för lite vatten (egentligen bara ett glas rent vatten om dagen), och att jag kunde äta lite mer grönsaker och frukt. Att hålla koll på blodsockernivån är också viktigt, så även om jag inte är sugen att börja laga mat för mig själv mitt på dagen så borde jag göra det istället för att bara slänga ihop en liten smörgås till lunch.
 
Jag har också börjat läsa mer tränings- och matbloggar och jag känner att jag verkligen vill ta itag med detta. Ibland när jag är nere på stan i olika äenden brukar jag gå in på Hemköp för att köpa lite fryst frukt. De brukar har erbjudanden på fryst frukt och jag har märkt att jag speciellt gillar fryst mango, jordgubbar, hallon och blåbär. Jag brukar mixa några av bären till en smoothie, eller lägga på havregrynsgröt eller naturell yoghurt på morgonen. Jag har också börjat göra egen granola, det är överraskande lätt och så mycket godare och nyttigare än den från affären.
 
Jag försöker att äta mat som är färgglad och nyttigt. Att få i mig minst en frukt och minst en grönsak om dagen är mitt nya mål. Att äta på samma klockslag varje dag, trots att jag kanske inte är så jättehungrig, och att laga mer mat. Det är tråkigt att ha problem med magen men genom att äta snällare mat, variera maten mer och att faktiskt ägna mer tid åt mat och matlagning kommet det förhoppningsvis kännas bättre.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It