Mat & recept / 2013 / 0       

Att känna sig lurad av ICA

Igår kväll åkte jag och syrran till närmaste ICA för att köpa lite godis. Jag var sugen på Plopp så jag började plocka på mig några sådana. Men sen blev jag tvungen att påminna mig själv om att titta på bäst-före-datumet på dem. De senaste tre gångerna som jag har köpt Plopp på ICA så har de nämligen redan gått ut i datum, de har alltså sålt gammalt godis. Så var det även denna gång.
 
Jag ville köpa tre stycken Plopp Kärlek (den rosa) men av alla de som låg i hyllan (och det var jättemånga!) så hittade jag bara en som inte hade gått ut i datum. Majoriteten av dem hade gått ut 24 februari 2013. De är med andra ord snart tre månader gamla! Ska man som kund verkligen behöva gå igenom varenda Plopp för att hitta en som inte är gammal? Jag har påpekat för personalen på ICA att de säljer snart tre månader gammalt godis (jag har till och med varit i två olika ICA-butiker, båda sålde Plopp som var snart tre månader gamla) och som svar fick jag bara "Det var ju synd". Finns det inga lagar på att butiker måste meddela när produkter blir gamla, typ "Utgående datum"?
 
Nu är det säkert helt okej att äta tre månader gammal choklad, man borde ju i alla fall inte bli sjuk, men jag tycker att man som kund har rätt att få veta när man köper gamla varor. Annars känner man sig grovt lurad av ICA! Det finns ju fler än jag som slarvar med att titta efter hållbarhetsdatumet när jag väljer något vid godishyllan. Plopp är mitt favoritgodis och jag kommer absolut köpa det fler gånger men jag kommer hädanefter alltid titta på bäst-före-datumet innan jag lägger ner något i min varukorg. Det gjorde jag visserligen innan också, men ibland glömde jag det.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It