Mat & recept / 2013 / 0       

Hälsokokboken och bra mat

I somras tänkte jag om lite angående mat, jag har berättat om det flera gånger. Jag var trött på att vara godissugen och ha problem med magen. Jag bläddrade igenom en kokbok som jag har här hemma men som jag egentligen inte använt så mycket. Hälsokokboken tar upp ämnen som ingredienser, hur man kan planera sin mat och självklart bra och nyttiga recept. Det var när jag bläddrade igenom den här boken som jag insåg att jag kanske skulle sluta äta snabba kolhydrater och istället försöka satsa på att hålla ett bra blodsockervärde genom GI-metoden. Den här boken har inget som helst fokus på bantning eller dieter. Här presenteras rå fakta, det här är bra för kroppen och så har kan maten påverka hur man mår. Det är en receptbok men det jag fastnade för var som sagt det här tänkandet kring mat.
 
För jag tror på sådant och inte dieter. Jag tror på att tänka på kroppen som en maskin som behöver ett visst antal kalorier, ingredienser, kolhydrater m.m. för att kunna hålla igång. Jag förstår inte hur folk kan dricka läsk som inte innehåller några kalorier - vad är det då för mening med att dricka den? Istället för att äta så lite som möjlig, varför inte bara äta mat som är bra och gör kroppen glad och som i sin tur gör själen glad? Inga förbjud, inget kaloriräknande, ingen bantning - bara bra och god mat.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It