Mat & recept / 2013 / 0       

Att vara sötsugen och helt plötsligt bli äcklad av godis

För två veckor sedan åt jag godis för första gången på väldigt länge. Förut kunde jag vara godissugen varje dag och jag åt choklad väldigt ofta. När jag började med GI-metoden och började träna regelbundet har jag tappat godissuget totalt, det var som att trycka på en knapp, inget sug alls. Det har väl varit tillfällen då jag tyckte att det skulle vara gott med några chokladbitar men sedan tänker jag "Nej, varför ska jag äta choklad?".
 
Jag tror faktiskt att det är så att om man inte ätit godis på länge och sedan tar några bitar så smakar de sötare än vad de egentligen är, eftersom man varit utan socker så länge. Så var det för mig när jag nu åt lite godis. Det var inte gott, och den känslan jag fick i magen efteråt var inte bra. Det kändes som jag hade tryckt i mig tio godispåsar när det egentligen bara var några få bitar. När jag väl insåg vad jag gjorde så tänkte jag "Vad gör jag? Äter godis, som innehåller konstgjorda ämnen, konserveringsmedel och absolut inga nyttigheter som helst? Nej, usch!".
 
Det är en svår balans, det där med att vara godissugen och att bli äcklad av tanken på godis. Det kan handla om en enda godisbit, sedan är jag mätt på godis för en lång tid framöver. Så jag ska nog försöka låta bli godis i framtiden. Jag förbjuder inte mig själv, det går ju inte, men eftersom jag vet hur jag känner mig efter jag ätit det så känns inte tanken särskilt lockande, faktiskt.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It