Litteratur / 2013 / 0       

Recension av sex stycken tränings- och hälsotidningar

Nu i sommar har jag blivit mer intresserad av träning och har köpt några träning- och hälsotidningar för att se om jag vill prenumerera på dem. Jag tänkte att det kan vara intressant för andra att se den här jämförelsen mellan tidningarna och vad jag tycker om dem. Jag har dock bara jämfört de numren av tidningarna som är på bilderna nedan, så det är väl egentligen mina första intryck av dem.
 
Målet är att hitta en tidning som handlar om träning och hälsa med en lagom blandning av träningsövningar, reportage om träningskläder och träningsnyheter, mat och recept (utan näringsvärde-tabeller som ger ett negativt intryck på mat, enlig min mening) och skönhet. Jag har betygsatt tidningarna utifrån vad jag tycker är positivt och negativt med dem, så här kommer dem:
  
 
Betyg 1/6
Hälsa
47 kr för 98 sidor

PLUS
Reportage om t.ex. att sluta röka och olika mediciners biverkningar
Träningsnyheter, nya träningsformer, redskap och mode

MINUS
Fokus på harmoni, psykologi och inre hälsa, tråkigt
Mesig tidning
Betyg 2/6
Må Bra
49 kr för 130 sidor

PLUS
Billigast per sida av alla tidningar
Många reportage om varierande ämnen

MINUS
Mycket reklam om bantning
Ingen ren träningstidning - reportage om olika områden   

Betyg 3/6
Topphälsa
55 kr för 114 sidor

PLUS
Många träningsövningar
Intressanta reportage och intervjuer om blandade ämnen

MINUS
Fokuserat på dieter, kom-i-form-på-kort-tid och matregler
Dålig reklam om bantning och pulver-dieter
Betyg 4/6
Hälsa & Fitness
59 kr för 98 sidor

PLUS
Reportage om mat och stretchning
Modenyheter med både dyra och billiga produkter

MINUS
För mycket fokus på psykologi och inre hälsa
 Handlar om mycket annat än bara träning och hälsa
 
Betyg 5/6
Friskispressen
0 kr (gratis att hämta på Friskis&Svettis) för 74 sidor

PLUS

Argumenterande artiklar samt reportage om vetenskap
Träningsövningar och test av t.ex. skor

MINUS
Mycket reklam
Ganska tunn tidning
Betyg 6/6
Fitness Lifestyle
69,50 kr för 82 sidor

PLUS
Många övningar med teman, t.ex. yoga, cross-fit och TRX
Mest träningsinriktad av alla tidningar

MINUS
Dyrast per sida av alla tidningar
Recept med näringsvärde-tabell
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It