Litteratur / 2013 / 2       

Rensat i min bokhylla

Härom veckan rensade jag lite i min bokhylla. Jag vill inte ha så mycket saker i den och jag kom på att det stod några böcker där som jag inte rört på flera år. Egentligen tyckte jag inte så mycket om dem så jag plockade ut dem och tänkte i alla fall läsa dem en sista gång innan jag lägger undan dem för gott.
Den man älskar - Emily Giffin
Ellen har allt: en våning i New York, en framgångsrik karriär som fotograf och inte minst underbare maken Andy. Ellens äktenskap inte bara verkar perfekt, det är perfekt. Tre månader in i det lyckliga äktenskapet springer Ellen på Leo - första kärleken som bara försvann ur hennes liv efter ett bråk en nyårsnatt för sju år sedan. Det ena leder till det andra. Ellen börjar ifrågasätta det liv som hon lever tillsammans med Andy ... För om Andy är den stora kärleken, varför kan hon då inte glömma Leo?

Själens osaliga längtan - Audrey Niffenegger
När Elspeth Noblin dör av cancer skänker hon alla sina tillhörigheter och sin vackra lägenhet till sina systerdöttrar, enäggstvillingarna Julia och Valentina. Mycket snart får de kontakt med de besynnerliga grannarna i det gamla huset - från den trevlige korsordsskaparen med tvångssyndrom som bor ovanför dem till mosterns mystiske älskare som lever i våningen under. Men den som påverkar tvillingarna mest är deras döda moster. Hon tycks varken vilja lämna lägenheten eller flickornas liv i fred.


Flickan från ovan - Alice Sebold
14 år gammal blir Susie Salmon våldtagen och mördad. Ingen - utom Susie - vet vem mördaren är. Från himlens förgård ser hon ner på jorden, följer sin familj genom de svåra sorgeåren, följer polisens resultatlösa arbete utan att kunna ingripa. Det kunde vara en grym och svår historia - men sett genom Susies ögon blir allt ljust och kärleksfullt. Efter flera år, när familjen inte längre behöver henne, kan hon släppa taget.

Djävelen bär Prada - Lauren Weisberger
Andrea är en småstadstjej som drömmer om att arbeta som redaktör på tidningen New Yorker. Väl i storstaden får hon arbete som personlig assistent åt chefredaktören Miranda Priestly på ett berömt modemagasin. Plötsligt befinner sig Andrea i helvetet då Miranda visar sig vara djävulen själv.  Som personlig assistent får Andrea vara beredd på allt. Hon försakar pojkvän och vänner för att dygnet runt ställa upp på chefens nycker. Allt för den eftertraktade rekommendationen från Miranda Priestly på väg mot målet: drömjobbet som redaktör.


Allt för min syster - Jodi Picoult
Trettonåriga Anna har alltid funnits där för sin syster Kate - bokstavligt talat. För Anna är en så kallad designer baby, en perfekt genetisk matchning till systern, som lider av en ovanlig typ av leukemi. Hon var bara några minuter gammal när hon för första gången donerade friskt blod till sin syster. Det är kanske inte så konstigt att Anna hela livet känt sig som en reservdel till Kate. Men nu har Anna fått nog. Kate har blivit sämre och om inte Anna donerar sin ena njure till henne kommer Kate att dö. Trots att Anna älskar sin syster vill hon inte längre att besluten ska fattas över hennes huvud. Hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp...
 
Vickys vintagebutik - Isabel Wolff
Vicki är 34 år och har just förverkligat sitt livs dröm: att öppna en second hand-butik med inriktning på vintagemode. I butiken får Vicki ta del av kundernas levnadsöden och klädernas historia. En dag blir hon uppsökt av Therese Bell, en äldre fransyska som vill sälja hela sin samling av gamla fina kläder, förutom ett alldeles speciellt plagg. När Therese berättar historien om den lilla ljusblå flickkappan från andra världskrigets Frankrike, blir Vicki starkt berörd. De båda kvinnorna visar sig ha mycket gemensamt. Framför allt har de svikit en väninna på värsta tänkbara sätt. Hemligheter ur det förflutna väcks till liv genom deras möte och Vicki står plötsligt inför flera avgörande beslut.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Alekzandra Kelahaara
2013 /

Själens osaliga längtan och Allt för min syster låter intressanta. Kanske ska kolla upp dessa (någon gång om hundra år när min TBR-hög har avvecklats, haha).

Svar: De låter ju intressanta men jag blev besviken första gången jag läste dem, jag förstod inte hypen kring dem. Men jag ska som sagt ge dem en ny chans och om jag gillar dem mer denna gång så får de står kvar i bokhyllan.
Caroline

Alekzandra Kelahaara
2013 /

Ja, lite knixigt med hype om böcker. Ibland fattar en inte riktigt varför (ex. 50 shades för min del). En ska alltid göra sin egen uppfattning. Och ibland låter böcker så himla bra i beskrivningen, men gör en himla besviken under tiden en läser, tyvärr. Alltid lika tråkigt.

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It