Mat & recept / 2014 / 1       

Gräddig ost från Wästgöta Kloster

Via Smartson har jag fått möjligheten att prova en ny ost från Wästgöta Kloster. De har kommit ut med Munkens Blå, vilket har en mogen karaktär med inslag av nöt, och Munkens Grädd, vilket har en gräddig och fyllig arom. Ostarna är kantfria, lätthyvlade och ligger i en smart återförslutningsbar förpackning.
 
Jag har alltså provat Munkens Grädd som beskrivs som "en grynpipig läckerhet med en smula syrlighet och saftighet som får smaklökarna att jubla". Den har en fetthalt på 38% vilket är lite högre än de flesta andra ostar och det märks, man blir fettig om fingrarna när man tar i osten. Själva smaken blev jag lite besviken på. Den smakar "ostig" och grädde men sedan finns det en konstig eftersmak. Nja, jag skulle inte vilja köpa denna, jag gillar hellre Arlas Herrgårdsost (den i grön förpackning).
Rebecca
2014 /

Ser väldigt gott ut dock!

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It