Vackra saker / 2014 / 0       

Harry Potter Exhibition i Norrköping

I torsdags, på min första semesterdag, åkte jag och syrran till Harry Potter The Exhibition i Norrköping. Detta är ett måste för alla Harry Potter-fan och jag och syrran förberedde oss inför besöket genom att se om alla åtta filmer. Utställningen hade världspremiär i Chicago 2009 och har sedan dess gjort stopp i många andra storstäder världen över men detta är första gången den har Europapremiär. I en lokal på 1400 kvm kan besökare uppleva scener, kostymer, rekvisita och scendekor från samtliga åtta filmer. Man får besöka bland annat Hogwarts skola för häxkonster och trolldom, Gryffindors sällskapsrum, Stora salen samt Hagrids stuga (i bilden ovan ser ni mig sittande i Hagrids stora fåtölj).
 
Jag och syrran gillar verkligen Harry Potter, både filmerna och böckerna. Vi och många andra i vår generation växte upp med detta och det var riktigt roligt att se de saker som användes när filmerna spelades in. Tänk er, åtta filmer, från 2001 till 2011. Skådelspelarna som spelar huvudrollerna (Daniel Radcliffe, Rupert Grint och Emma Watson) växte upp under inspelningarna, vilken grej. Tänk er att bara släppa det, här kan ni se en video om den allra sista inspelningsdagen.
 
Vi gick runt på utställningen i 1 1/2 timme och tittade på föremålen och fotade. Utställningen är öppen fram till och med 7 september så det är inte för sent för er som fortfarande vill gå, det är en "once in a lifetime experience" som verkligen är värda sina 195 kr i inträde!
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It