Litteratur / 2014 / 0       

Livet efter dig - recension

Den här boken fick jag i födelsedagspresent och jag har de senaste två veckorna läst denna när jag sitter på tåget till och från jobbet. Handlingen har vi sett förut, det har till exempel gjort en svensk film (Ego, 2013) och en fransk film (En oväntad vänskap, 2012) ganska nyligen som berör detta tema. Jag gillade snabbt denna bok, vilket var ganska skönt, för de senaste böcker jag läst har inte vatrt så bra. Den här, däremot, var rolig samtidigt som den berörde ett allvarligt tema.
 
Man får följa huvudpersonen, Lou, när hon börjar jobba för den rullstolsbundna Will. Hon inser snabbt att hon och många andra har förutfattade meningen om människor som sitter i rullstol och hur mycket som måste göras och förberedas för sådana personer. När hon får veta att hon egentligen anställts för att få Will att inte längre vilja begå självmord börjar hennes plan skapas. Det blir svårt att jobba så nära en person som behöver så mycket hjälp, så det var oundvikligt att känslor skulle uppstå.
 
Jag har inte läst andra böcker av denna författare men jag tror att hon har en speciell språkstil. Många kapitel slutar med cliffhangers och det gör att man fortsätter läsa, trots att man hade tänkt lägga ner boken för en stund. Ja, denna bok rekommenderar jag.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It