Hälsa & träning / 2014 / 0       

Active April

I mars försökte jag ta tag i träningen och vara jätteduktig, så jag skapade en utmaning för mig själv. Målen var att röra på mig på något sätt varje dag, vare sig det var en lugn promenad, ett yogapass eller en svettig joggingtur eller styrkepass. Maten och matvanorna skulle också förbättras: äta långsammare, dricka mer vatten, undvika socker och äta grönsaker/frukt till varje måltid. Jag avbröt utmaningen efter nästan två veckor för jag insåg att det inte skulle fungera, jag hade ställt alldeles för hög krav på mig själv. Man kan inte vara duktig hela tiden, det går inte att att vara 100% hälsosam. Ibland måste man få unna sig saker och känna sig lat. Jag känner nu att 80/20-tänket faktiskt är en bra utgångspunkt, vilket innebär att man 80% av tiden äter nyttig mat och 20% av tiden äter saker man unnar sig, t.e.x godis. Då får både kroppen och själen energi i form av nyttig mat men även mat som man gillar särskilt mycket.
 
Nu i april har jag tillsammans med min syster skapat en ny utmaning för oss själva, Active April. Nu vill jag istället koncentrera mig på att hitta en balans. Jag vill ta reda på vad som fungerar för mig och komma fram till en balans mellan träning och mat. Det finns inga förbud, regler eller skuldkänslor, jag ska helt enkelt bara leva. Inga krav på att vara så duktig eller hälsosam som möjligt (för ibland känner man faktiskt för att proppa i sig en hel chokladkaka och sedan lägga sig under täcket under resten av dagen och då ska det vara helt okej).
Hur många gånger i veckan känns lagom att träna, vad är realistiskt? Hur ska jag äta för att undvika problem med magen (IBS/magkatarr)? Vad tycker jag egentligen om för mat och hur ofta ska jag egentligen få äta choklad (min svaghet)? Var hittar jag motivation och inspiration till att träna och vara hälsosam? Vad behövs göras för att få allt detta att kännas som en vana istället för ett kortsiktigt projekt?
 
Vad känns lagom?
 
Hitta en balans
Känna efter vad som känns bra, dåligt och lagom, hitta en balans
Inga krav eller för höga förväntningar, bara en chans att
komma på vad som passar och fungerar för mig.
Inte övertänka
Inte planera för mycket, vara mer spontan när det gäller träning och mat.
Laga mat, experimentera och upptäck nya smaker. Vara öppen för träning (även när jag inte är så jättesugen på att träna).
Träna regelbundet
Hitta en rutin som känns bra, vara aktiv och hälsosam.
Gå morgonpromenader ofta och träna minst 2 ggr
/vecka. Gå en powerwalk med syrran varje söndag. Det ska ej vara besvärligt att träna, det ska komma naturligt.
Äta regelbundet och varierat
Inga förbud men äta med sunt förnuft, vill kunna få unna mig ibland.
Äta alla dagens måltider långsammare, tugga noga och njuta. Inte fastna i gamla mönster där jag äta samma sak hela tiden.
 
 
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It