Hälsa & träning / 2014 / 0       

Mitt nya träningsschema

        Veckonummer   Måndag    Tisdag   Onsdag    Torsdag   Fredag    Lördag   Söndag
19 - 22 Cykla 9,6 km     Yoga     Powerwalk 2,6 km
23 - 26 Cykla 12,7 km   Styrka helkropp   Jogga 2,6 km       Powerwalk 3,0 km   
27 - 30
Cykla 12,7 km +
styrka överkropp
  Styrka underkropp       Jogga 2,6 km intervaller      Powerwalk 4,5 km
31 - 34
    Cykla 12,7 km +
styrka överkropp   
  Spring 2,6 km   Styrka underkropp   Jogga 4,5 km
35
Cykla 12,7 km +
styrka överkropp
      Jogga 4,5 km intervaller      Yoga   Jogga 5,9 km
 
Jag hade funderingar på att anmäla mig till Blodomloppet som går av stapeln 25 augusti här i Västerås men min syster lyckades övertala mig om att inte göra det. Ska man behöva betala för att gå eller springa 5 eller 10 km när man lika gärna kan göra det gratis hemma? Jag är ändå sugen på att börja springa så jag har nu ett nytt träningsmål - kunna springa 5,9 km. Deadline kommer vara söndagen 31/8, några dagar efter Blodomloppet. För att kunna springa 5,9 km ska jag variera träningen genom cykling, yoga, powerwalks, styrketräning och jogging. Jag börjar korta sträckor och ökar dem när jag blivit starkare.
 
Det här känns som ett bra schema. Jag är nu inne i period 1 av 5, vecka 4 av 17. Varje ny period har ett nytt schema och jag ökar också antal träningsdagar i veckan. Jag har tidigare varit en sån person som inte alls har planerat min träning men det här känns faktiskt bra. Jag vet varje dag vad jag ska träna och anpassar mina dagar efter det. Jag tror faktiskt att jag kommer lyckas och försöker vid varje träningstillfälle ha den tanken i huvudet. Det kanske är lite svårt att lyckas springa 5,9 km från att knappt ha sprungit något alls på bara 17 veckor men genom att ha den här tanken i bakhuvudet kommer jag förhoppningsvis kämpa hårdare.
 
Jag tror att det är viktigt att inte ha för många mål med träningen, vilket jag hade tidigare. Jag ville kunna stå på händer, gå ner i brygga, kunna springa 5 km, bli av med mina magproblem, få lite muskler och bättre kondition och samtidigt kunna leva. Det går inte att fokusera på målen om de är för många. Nu känner jag att huvudmålet är att springa 5,9 km, om jag lyckas göra andra saker så är det bara bra, men jag inget jag har som mål just nu.
 
Hur tränar ni? Följer ni ett träningsschema eller tar ni varje dag som den kommer? Har ni några speciella mål med er träning?
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It