Skönhet & smink / 2015 / 0       

Formula 10.0.6 hudvårdsserie - recension


I maj köpte jag hudvårdsprodukter från serien Formula 10.0.6 och nu har jag hunnit prova dem i några månader, så nu vill jag berätta hur jag upplevt dem. 
 
SO TOTALLY CLEAN DEEP PORE CLEANSER ORIGINAL FORMULA
En rengöring som lätt tar bort smuts, fett och orenheter för en ren och fräsch hy. Jag gjorde misstaget att använda den som make up-remover första gången jag provade den, och det kommer jag aldrig göra igen. Den består till största delen av alkohol, som ska torka ut finnar och orenheter, och är med andra ord ett big no-no för känslig hud. Jag har under hösten fått lite problem med finnar på pannan och efter jag har tagit bort sminket och rengjort huden har jag använt denna som ansiktsvatten och det tycker jag har hjälpt. Men jag blundar när jag gör det, för lukten är så stark att jag får tårar i ögonen av den. Detta är inget jag kommer köpa igen.
 
BEST FACE FORWARD DAILY FOAMING CLEANSER
En mild, skummande rengöringsgel som tar bort smuts, fett och orenheter för en hy med ett fräscht utseende.  Innehåller passionsfrukt och grönt te. Efter jag använd make up-remover smörjer jag in denna genomskinliga gel i ansiktet, tillsätter lite vatten, masserar till ett skum och sköljer sedan bort det. Den luktar jättegott och huden känns verkligen ren efteråt, men jag tycker att det är en onödigt stor förpackning, särskilt eftersom man inte behöver mycket alls vid varje användning.
 
PORES BE PURE SKIN-CLARIFYING MUD MASK
En mask som hjälper till att eliminera orenheter och öppnar upp tilltäppta porer. Luktar jordgubbe och har en ljusrosa färg. Ansiktsmasker är svåra att ge ett omdöme om, jag har använt denna en gång i veckan och vet inte om den egentligen har gjort något alls. Den är lite svår att lägga på jämt i ansiktet och torkar innan man ska skölja av den.
 
ONE SMOOTH OPERATOR PORE CLEARING FACE SCRUB
En rengörande skrubbkräm som exfolierar milt, drar ut orenheter från huden och lämnar huden fräsch, len och klar. Innehåller zink och havre. Detta var den första produkten från Formula 10.0.6 som jag provade, jag älskar ansiktsskrubbar och tror att jag kommer köpa denna igen när denna är slut. Innehåller små skrubbkorn som verkligen river i ansiktet. Jag använder den ca 2 ggr/vecka, det känns lagom eftersom huden blir lite röd efteråt, och därför använder jag den alltid på kvällen. Men om man är noggrann och smörjen in med ansiktskräm efteråt så vaknar man upp dagen efter med len hud.
 
PICTURE PERFECT DAY DAILY MOISTURIZER WITH SPF 15
En lätt fuktgivande gel med guava som förädlar porerna och främjar ren hud och C-vitamin som återfuktar och jämnar ut. Detta är nog min favorit av alla produkter. Den doftar jättegott (apelsin?) och har en bra konsistens. Jag har haft problem med att mina tidigare dagkrämer gjort min ansikte jätteblank några timmar efter jag använde dem. Nu har jag istället varit sparsam med krämen och jag upplever inte alls samma problem med dena kräm. 
 
 
SAMMANFATTNING
Jag tror på idéen om att man bör använda produkter från samma serie, i alla fall om man vill märka någon skillnad jämfört med tidigare, det är väl det som är meningen med dem. Formula 10.0.6 är billiga (99kr/st) och är lätt att få tag på till exempel KICKS eller Åhlens. Det enda jag saknar i serien är en ögonkräm och eventuellt ett serum. Man ska egentligen inte använda sin vanliga dagkräm på ögonen, det är den för fet för, men det har jag ändå gjort nu när jag använder dessa produkter. 
 
En sak jag märkt nu när jag har börjat ett nytt jobb är att jag inte har tid att använda någon av dessa produkter på morgonen. Så jag satsar på rengöring och återfuktning på kvällarna istället och låter huden få återhämta sig under natten. Om jag ska välja ut tre av de fem produkterna som jag skulle rekommendera så blir det cleansern, skrubben och ansiktskrämen. De andra är inte nödvändiga, men det har ändå varit intressanta att prova.
 
Har ni provat produkter från Formula 10.0.6?

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It