Mat & recept / 2015 / 1       

Alkoholfri mojito

Visst, nu är det oktober och hösten har kommit men jag vill tipsa om en dryck som passar perfekt till sommaren. Till den behöver man färsk mynta, lime, strösocker och kolsyrat vatten. Vi planterade i somras ut en mynta-planta i kryddlandet och den har tagit sig rejält, så jag ville prova att göra alkoholfri mojito. Jag är inte så förtjust i alkohol och tyckte att detta recept såg spännande ut. Men, jag har faktiskt börja tycka att drycker som Breezer är rätt okej, så till denna dryck hällde jag ner ca 2 cl rom (som det är i just Breezer), vilket är väldigt lite, men bara för att göra det lite mer spännande. Och jag kan säga direkt, nej, den här drycken smakar inte tandkräm, den smakar nästan lite som Sprite, det blev riktigt gott. Fast nästa gång jag gör den ska jag ha i ännu mer mynta och lime och göra större mängd, så det räcker längre.
 

 
Ca 20 myntablad
Juice från 1 lime
2,5 dl kolsyrat vatten
1 msk strösocker
Massor av is
Pressa limesaften och blanda med strösocker i en mortel. Hacka mynta i mindre bitar, tillsätt dem och mortla ytterligare. Ös ner blandningen i en tillbringare, tillsätt isbitar och kolsyrat vatten och låt stå i kylskåpet ca 1 timme så smakrena får gotta till sig. Häll sedan upp i ett glas.
 
Receptet är för ett glas och kommer från Stina, men jag har gjort om det lite.
 
felicia
2015 /

åh, ser jättegott ut!

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It