Film & TV / 2016 / 0       

Filmrecension - Boktjuven

Boktjuven (trailer HÄR) är en film som kom ut för några år sedan, och som jag då inte var så nyfiken på då eftersom jag trodde att den handlade om något helt annat, men när jag en kväll för inte så länge sedan fick se att den finns att se på ViaPlay så bestämde jag mig för att se den... och jag blev inte besviken. Boktjuven är baserad på en bästsäljande roman och handlar om en ung flicka, Liesel, som tas om hand av en fosterfamilj i Tyskland, precis när andra världskriget startat. Vi får följa hennes uppväxt, från nio års ålder och några år framåt, och se hur hennes vänskap med grannpojken Rudy växer, hur förhållandet med adoptivföräldrarna Rosa och Hans utvecklas, och hur kriget förändrar allt omkring henne. Det är en intressant film, eftersom den visar tyskarnas perspektiv under kriget, något som inte har visat så mycket i filmvärlden.
 
Den röda tråden i filmen är Liesels förkärlek till böcker. Hennes familj gömmer juden Max i källaren och han uppmanar henne att läsa allt hon kan komma över och att skriva. Sophie Nélisse spelar Liesel, och det gör hon bra, men jag blev mer imponerad av skådespeleriet från de som spelar hennes adoptivföräldrar, Geoffrey Rush och Emily Watson. Eftersom det här en film som mest riktar sig till barn och unga så saknas många scener om krigets fruktansvärdheter, men det är ju inte heller det som är fokuset i filmen. Trots detta faktum då blev jag väldigt överraskad över filmens slut, som visar på att alla sagor inte slutar lyckligt. 
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It