Litteratur / 2016 / 0       

Av en annan värld


Den här boken, Av en annan värld, var den sista jag läste när jag pendlade till jobbet i Eskilstuna, i december. I den får man följa Leah som 2011 får en fråga från kriggravskommissionen om hon ville skriva en artikel om en okänd soldat från första världskriget. Soldaten hade två brev på sig från prästgården i Cold Ash Halt och Leah börjar sökandet efter hans identitet. Boken utspelar sig också 1911, då två personer anländer till prästgården, en ung tjänsteflicka med ett gåtfullt förflutet och en ledande ockult expert som lockats dit av berättelser om övernaturliga väsen. Prästfrun Hester bor tillsammans med  sin man på prästgården och det är hon som berättar om de händelser som får mörka konsekvenser när de två främlingarna anlänt. 

Jag tycker att den här boken började bra, mysteriet presenterades snabbt, men det är ändå historien som utspelar sig 1911 som är mest spännande. Så har det varit i många böcker jag läst, och ibland tycker jag till och med att man kunde ha skippat nutid-delen, men så långt går det aldrig i denna bok, det fungerar i alla fall. För det är det den gör - fungerar. Det saknas något som gör den bättre.
 

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It