Film & TV / 2016 / 0       

Tre filmer som inte levde upp till mina förväntningar

I ett försök att se fler nya filmer gav jag mig själv som nyårslöfte att se minst 2 nya filmer varje månad. Hittills har jag lyckats så det verkar vara en bra metod. Jag tycker jag har ganska bra koll på nya filmer och har under de kommande månaderna sett bland annat dessa tre filmer, som jag inte tyckte levde upp till mina förväntningar. Har ni sett någon av dem, vad tyckte ni?

Into the Woods
Baserad på en musikal som hade premiär på Broadway 1987 där vi får följa Rödluvan, Askungen, Jack med bönstjälken samt Rapunzel i en slags blandsaga där ett barnalöst par som får i uppgift att hitta en kappa röd som blod, en ko vit som mjölk, hår gult som majs samt en sko ren som guld. Lyckas de hitta alla saker blir de lovade ett barn av häxan, som spelas bra av Meryl Streep. Men det är ändå något som gjorde att ajg inte tyckte att filmen lämnade några bestående men, men jag tror inte att musikaler är min grej, det känns lite för onaturligt att karaktärerna helt plösigt utbrister i sång.

Suffragette
Äntligen en film om hur kvinnor har kämpat för sina rättigheter, något som ju fortfarande pågår. Vi fick ta del av den förenkalde versionen i den andra säsongen av den svenska tv-serien Fröken Frimans krig, men den här filmen har mer tyngd och visar vilka modiga offer kampen faktiskt krävde. Tvätterskan Maud är huvudpersonen som dras in suffragettrörelsen genom en kollega och får ett slags politiskt uppvakande. Kvinnorna vill slippas representeras av sina fäder, män och bröder, få rätt till utbildning och samma arbetsvillkor som män. Demonstrationer varvas med hungerstrejkar och resten är historia. Trots bra skådespelarinsatser av bland annat Carey Mulligan, Meryl Streep och Helena Bonham Carter, och insikten om att filmens tema är viktigt, så tycker jag varken att filmen var bra eller dålig. 

The Age of Adeline
En film med lite magi-inslag. Adeline, spelad av Blake Lively, föddes i början av 1900-talet men efter att ha träffats av blixten efter en bilkrasch åldras hon inte en dag. Hon är för evigt 29 år gammal och när filmen börjar, i nutiden, har hon precis köpt ett nytt fejk-ID och förberett för att byta både utseende och stad för att undvika att bli gripen av FBI igen. Hon är nu över hundra år och håller kontakt med sin dotter, som till utseendet skulle kunna vara Adelines mamma. Men på en nyårsfest blir hon kär i Ellis och intrigerna tätnar när hon träffas Ellis föräldrar för att fira deras 40-åriga bröllopsdag. Det visar sig att Ellis far var mannen hon en gång för flera decennier tidigare övergav och krossade hjärtat på. Detta möte leder till ett beslut som förändar hennes liv, ett beslut som jag är lite överrasskad över att hon inte gjort tidigare, istället för att ständigt fly. En rätt okej film med ett förutsägbart slut vilket gjorde filmupplevelsen lite tråkig.

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It