Mat & recept / 2013 / 0       

Jordnötssmörskakor

Vi har en burk jordnötssmör i kylskåpet som jag och min syster försöker äta upp. Vi var nyfikna på jordnötssmör, vi har läst många bloggar och många verkar tycka om det. Så vi köpte Green Choice ekologiska jordnötssmör med 99,3% jordnötter i. Jag blev dock lite besviken, det har en konstig eftersmak. Så nu försöker vi äta upp den fort även om det inte är så jättegott. Jag hittade ett recept på jordnötskakor på bloggen Söta saker som jag bestämde mig för att prova och jag lade också till vit choklad som jag tyckte passade bra med jordnötter.
 
Kakorna blev riktigt goda och knapriga. Jordnötssmörssmaken blandades ut och det blev ingen sådan där konstig eftersmak. Farinsockret gör också att det får en lite knäckig smak. Jag kommer spara det här receptet, även om jag inte gillar jordnötssmör så mycket.
 
Ca 12 (stora) kakor
2 ¾ dl vetemjöl
½ tsk salt
1tsk bakpulver
Drygt 1 dl socker
Drygt 1 dl farinsocker
Drygt 100 g smör
Drygt 1 dl jordnötssmör
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
Några rutor vit choklad
 
Blanda socker, farin, smör, vaniljpulver och jordnötssmör. Vispa i ägget.  Blanda mjölet med salt och bakpulver och rör i. Hacka den vita chokladen i små bitar och blanda i. Forma till små bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta ut bollarna med en gaffel så att de blir randiga. Grädda i 190-200 °C mellan 8 och 10 minuter.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It