Hälsa & träning / 2013 / 0       

En hälsosam förändring

Bildkälla: Olika Tumblr-bloggar
 
Det finns en grej som jag har tänkt på ganska mycket på sistone. När folk säger att de vill/behöver gå ner i vikt, är det verkligen det som de menar? Är det verkligen siffran på vågen som ska minskas? Det tror faktiskt inte jag, inte i de flesta fallen. Visst, om man väger mycket så kan det få som effekt att man inte känner sig nöjd med sig själv, men är det verkligen en viktminskning som behövs?
 
Titta på kollaget ovan. I det finns bilder som föreställer en hälsosam livsstil. Det är vad jag tror man vill uppnå när man säger att man "behöver/vill" gå ner i vikt. Att känna sig nöjd med sig själv, ha en starkare kropp och helt enkelt må bättre. Det har inget med vikten att göra. Man behöver inte alltid gå NER i vikt för att må bra. Bilden nederst i mitten av kollaget avspeglar detta. Från att ha vägt 56 kilo till att väga 62,5 kg och samtidigt ha en vältränad kropp. Man kan alltså vara hälsosam och samtidigt gå UPP i vikt.
 
Jag tror inte på det där med att ha stort fokus på att gå ner i vikt. Att gå på speciella dieter: äpple-dieten, Atkins, LCHF, 5:2, pulverdieten osv. Vad händer när dietperioden är över och det är dags att äta riktig mat igen? Jo, man går självklart upp all vikt igen. När man säger att man behöver gå ner i vikt så tror jag att man egentligen menar att det behöver ske en förändring i kroppen. Man ska bli slimmare (det ska synas att man gjort en förändring), få bättre självförtroende och må bra. Det handlar inte alls om att gå ner i vikt, egentligen.
För vikten är bara en siffra och en hälsosam förändring går inte att mäta.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It