Mat & recept / 2013 / 0       

Mjölkbaserad gröt och citronvatten

En morgon för några veckor sedan var jag sugen på havregrynsgröt. Det var länge sedan jag ätit det och några dagar innan hade jag läst på en blogg om att man kan koka den i mjölk istället för vatten för att få den lite godare. Så jag bytte helt enkelt ut vattnet mot mjölken och kokade gröten som vanligt. Det blev tyvärr något fel, havregrynen blev aldrig mjuka och den där klistriga konsistensen som gröt ska ha kom aldrig fram. Till slut fick jag nog och drog bort kastrullen från spisen, lade upp det i en skål och toppade med jordgubbar, mandelspån och mjölk. Det smakade inget speciellt så jag tror att jag ska fortsätta göra gröt av vatten istället för mjölk.
 
Jag är väldigt dålig på att dricka vatten, eller annan dryck för den delen. Jag gjorde ett litet test för att få lite smak på vanligt kranvatten: jag fyllde ett litermått med vatten, pressade i lite citronsaft och lade i en citronskiva. Det blev faktisk lite godare men jag tröttnade snabbt på smaken. Nästa steg är nog att lägga i frusna hallon eller något annat.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It