Mat & recept / 2013 / 0       

Skördat en paprika!

För två veckor sedan skördade jag min första paprika. I juli förra sommaren planterade jag kärnor från en gul paprika som jag köpt i mataffären i en bred kruka. När små plantor börjar växa planterade jag om dem till flera krukor. Efter ungefär ett halvår började de blomma och efter ett år kom den första paprikaknoppen. Nu i somras har de börjat bli gula och för två veckor sedan skördade jag den första paprikan (genom att helt enkelt bara klippa av den från plantan med en sax), 1 år och 3 månader efter planteringen.
 
Jag lade paprikan på tre FinnCrisp med smör, ost och rökt skinka. Den smakade precis som vanlig paprika men jag misstänker att jag borde ha väntat någon vecka med att skörda den. Inuti fanns det nämligen väldigt få kärnor, så den kanske skulle behövt någon vecka till på sig. Men smaken var det inget alls fel på. Det finns kvar åtminstone tre stora paprikor som är gula på de resterande plantorna, totalt är de sex stycken plantor, så nu vet jag hur jag ska göra när jag ska skörda dem.
 
Del 1: Juli 2012. Planteringen
Del 2: Augusti 2012. Omplantering
Del 3: Augusti 2012. Börjar växa
Del 3: Oktober 2012. Fortsätter växa
Del 4: Mars 2013. Börjar blomma
Del 5: Juni 2013. Paprikaknopp
Del 6: Augusti 2013. Får flera paprikor
Del 7: Augusti 2013. Paprikor blir gula och ytterligare en omplantering
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It