Mat & recept / 2014 / 0       

Smördegstarte med äpple

Det blev en smördelsplatta över från när vi lagade nyårsmaten och någon av de första dagarna på året så gjorde jag då denna smördegstarte med äpple. Jag utgick inte utifrån något speciellt recept, jag ville experimentera lite och så här gjorde jag:
 
Ta ut smördegsplattan från frysen och låt den tina i rumstemperatur i sin egen takt. Sätt ugnen på ca 175 °C. Pensla smördegsplattan med lite flytande margarin och nagga hela plattan med en gaffel. Skala och kärna ur ett äpple, skär i tunna skivor. Lägg äppelskivorna i en bunke med tillhörande lock. Häll över ca 2 msk socker och 1 msk kanel, sätt på locket och skaka så att alla äppelskivor får kanel på sig. Lägg sedan äppelskivorna tätt på smördegsplattan och tryck ned den lite. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt och ställ in i mitten av ugnen tills den fått färg, jag tror det tog ca 30 minuter.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It