Hälsa & träning / 2014 / 0       

Att mäta tid eller antal repetitioner

En sak som jag har funderat på som har med träning att göra är det här med hur man mäter träning. När jag är ute och springer, cyklar eller går en promenad så mäter jag alltid hur lång tid det tar och det är roligt att jämföra om det går snabbare eller långsammare. Men hur gör man när man till exempel tränar yoga eller styrketränar? Är tiden man tränar lika viktig?
 
Jag gör likadant där, jag tar tid, av intresse mer än att försöka träna så fort som möjligt, för jag vill veta hur mycket tid jag lägger ner på träning. Men när man utövar de träningsformerna så är det kanske viktigare att fokusera på rätt teknik och räkna antal repetitioner istället för att jobba med tiden. Man kan visserligen träna tabata med styrketräning, vilket går ut på att göra en övning så fort man kan i 20 sek, vila 10 sek och jobba i 20 sek igen osv i totalt 4 min. Då jobbar man mot klockan men risken finns att man gör övningarna alldeles för fort.
 
Så jag kommer fortsätta göra som jag gör nu: att mäta tiden när jag konditionstränar (eftersom det är så man kan mäta framsteg) och räkna repetitioner när jag styrketränar (och samtidigt öka vikter eftersom det är så man kan mäta den sortens träning).
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It