Litteratur / 2014 / 0       

Fyra böcker från biblioteket

Det var ett helt år sedan, precis innan vi åkte på semester till Gotland, som jag lånade böcker på biblioteket sist. Nu har jag tröttnat lite på böckerna hemma så en dag när jag cyklade hem från tågstationen så svängde jag in till stadsbiblioteket och gick in för att hitta några bra böcker. Det var faktiskt ganska svårt, för jag är en sån där person som väljer böcker utifrån deras omslag, och på biblioteket står de flesta böcker i bokhyllor så man ser bara bokryggarna. Men jag hittade i alla fall dessa fyra böcker som jag nu i sommar ska läsa.
 
Kattens bord - Michael Ondaatje
Det är tidigt 50-tal och elvaårige Michael stiger ombord på passagerarfartyget Oronsay. Han placeras vid kattens bord – längst ner i hierarkin, långt från kaptenens bord. I London, en halv värld bort, väntar hans mor och ett nytt liv. Under resan över Indiska oceanen, genom Suezkanalen och Medelhavet utforskar Michael tillsammans med två nyfunna jämnåriga vänner varje tum av fartyget. De upptäcker de vuxna medresenärernas hemligheter och dolda underverk i fartygets inre – och sig själva. Gradvis vävs berättelsen om äventyren under resan ihop med den vuxne Michaels minnen av resan.
 
Aurélie Bredin vandrar ensam och sorgsen i Paris . Under sin promenad kommer hon till en bokhandel där hon hittar boken En engelsman i Paris av den engelska författaren Robert Miller. Boken beskriver hur han kom till Paris för en lansering och träffade en kvinna. Till sin förvåning upptäcker Aurélie att kvinnan liknar henne själv och att berättelsen delvis utspelar sig på pappans restaurang, Temps des Cerices, som hon nu fått ärva. Aurélie blir besatt av att få träffa författaren. Hennes försök att kontakta den skygge författaren lyckas inte. Men Aurélie ger inte upp. Hon skriver till författaren och bjuder honom på en romantisk middag. Och en dag får hon svar.
 
Ariel Manto kan inte tro sina ögon när hon i ett litet antikvariat hittar Slutet på mr Y. Hon vet att den mer än hundra år gamla boken inte bara är extremt ovanlig, den sägs även bära på en förbannelse. Med Mr Y under armen befinner sig Ariel plötsligt mitt uppe i ett hissnande äventyr på liv och död, i ett virrvarr av sex, agenter, kärlek och tidsresor. Har boken möjligen också något att göra med hennes handledare Burlems mystiska försvinnande?
 
Nam Les hyllade och prisbelönta novellsamling Båten tar oss från Colombias slum till Teherans gator; från New York City till Iowa City; från en liten fiskeby i Australien till ett fartyg på Sydkinesiska havet. Med hjälp av en mångfald av röster och perspektiv tar Le med oss till hjärtat av vad det innebär att vara människa, oavsett var i världen man befinner sig.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It