Hälsa & träning / 2014 / 0       

Min träningshistoria

 
Sommaren 2013
För ett år sedan hade jag och syrran en sockerfri vecka. VI åt inget godis, drack ingen läsk eller annat som innehåller onaturligt socker. Det gick så bra så jag fortsatte med det i tre månader till. Det var då jag blev mer intresserad av träning. Jag började läsa träningsbloggar och hittade inspiration till att själv börja träna och få en mer hälsosam livsstil. Jag och syrran gick på gratis utejympa som arrangerades av Friskis & Svettis och jag började träna regelbundet, ca 1 - 3 ggr/vecka, med promenader, joggingturer, cykling, yoga, pilates och styrketräning.
 
Hösten 2013
Under hösten började jag jobba på Länsstyrelsen i Västmanlands län och då fick jag mindre tid över till träning. Återigen lyckades jag och syrran träna gratis, Ica hade en kampanj med Actic och vi tränade på gym och gruppträning 5 gånger gratis. Jag blev sugen på att köpa ett gymkort, jag jämförde vad gymmen i stan hade för priser och utbud.
 
Vintern 2013
Nu började jag fundera lite mer om träning. Jag fick ofta träningsvärk och undrade om stretchning, uppvärmning och nedvarvning skulle kunna hjälpa. Hur förbättrar man sig inom träning, ska man öka antal repetitioner eller den totala tiden varje träningspass består av? Ska man träna kondition och styrka olika dagar, kan det vara bra att dela upp styrketräningen och träna bestämda kroppdelar olika dagar? Har jag för otydliga och för många träningsmål?
 
Våren 2014
Jag skaffade träningsappen Endomondo till mobilen men tappade samtidigt träningslusten lite. Jag vill träna men det tog emot att faktiskt byta om till träningskläder och ge mig ut i joggingspåret eller att lyfta vikter. I april började jag jobba på Skatteverket i Eskilstuna och började pendla varje dag, vilket jag fortfarande upplever som jobbigt och tidskrävande, jag har helt enkelt inte den tid som jag hade förut till att träna. Men jag började ha som vana att varje måndag faktiskt cykla till tågstationen istället för att åka buss.
 
Sommaren 2014
I maj gjorde jag ett träningsschema där jag hade som mål att i slutet av augusti kunna springa 6 km. Jag hade bestämda träningsdagar och ökade distansen och tiden långsamt för att undvika skador. Det kändes riktigt bra med detta schema, det var lätt att följa och blev en del av vardagen. I juni fick jag dock ont i höger skulderblad och fick diagnosen muskelinflammation. Jag har nu inte tränat på över tre veckor och börjar känna att jag tappat träningen. Nu har jag gjort om mitt träningsmål till att bli bra i skulderbladet istället för att ha fokus på löpningen.
 

 
Jag har egentligen tränat regelbundet i bara ett år, sedan förra sommaren. Men det känns som att jag har kommit ganska långt. Nu har jag fått nya träningsmål och kommer fortsätta träna mot dem med ett nytt träningsschema. Träning ser jag som en del av vardagen, men jag skulle vilja träna mer än vad jag idag gör, men det finns inte tid för det nu när jag jobbar i Eskilstuna.
 
Läs mer om min träning under kategorin Träning & hälsa.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It