Mat & recept / 2014 / 0       

Tre nya måltider

Det är lätt att äta samma sak som man alltid ätit. Jag har nu de senaste månaderna försökt prova nya saker och laga ny mat för att variera mig lite och hitta nya favoriter. Jag tror att jag har tröttnat på att alltid äta en smörgås och en kopp te till frukost så jag har försökt fundera på hur jag kan göra det lite annorlunda. Det här är exempel på vad jag har ätit till frukost och mellanmål.
 
Havregrynsgröt med mandelsmör och mjölk och en kopp jordgubbste till det.
Mandelsmör har samma konstiga eftersmak som jordnötssmör har. Jag har provat den osötade versionen och det är någon konstig eftersmak, det blir klistrigt och lägger sig på tänderna, som jag inte gillar, men själva mandelsmaken var god. Jag tycker havregrynsgröt är så otroligt mättande till frukost så jag brukar bara äta en halv portion.
 
Smoothie (mandelmjölk, vaniljyoghurt och jordgubbar) samt två riskakor med smör, ost och gurka.
Mandelmjölken smakar först som vanlig mjölk, kallt och lent, men med en eftersmak av mandel. Den jag provade var sötad men jag var egentligen ut efter den utan socker, men den var slut. I smoothie så här smakar det inte lika mycket mandel, det blev helt okej.
 
Naturell kesella med banan och jordgubbar och en kopp jordgubbste.
Det här var riktigt gott. Det var första gången jag åt kesella (jag hade det i smeten när jag bakade lussebullar i julas men då smakar det ju inte kesella). Det smakar som yoghurt fast med tjockare konsistens och passade riktigt bra ihop med banan och jordgubbar. Det var också väldigt mättande, trots att det egentligen inte var så mycket, men den kesellan jag åt hade 10% fetthalt så det kan ju bero på det.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It