Litteratur / 2014 / 0       

Böckerna om Harry Potter


Bildkälla
 
De flesta ungdomar i min ålder har väl hört talas om böckerna om Harry Potter? Han som bor i skrubben under trappan hos sin moster och morbror och som får veta att han egentligen är en trollkarl? De sju böckerna gavs ut mellan åren 1997 och 2007 och de åtta filmerna baserade på böckerna gjordes mellan åren 2001 och 2011.
 
Jag och syrran besökte Harry Potter Exhibition i Norrköping i somras och för att förbereda oss inför det såg vi om alla filmerna. Nu i höst har jag läst om alla böckerna. De första tre böckerna räknar jag som barnböcker. Här får man följa Harry när han växer upp hos sin moster och morbror, får veta att han är trollkarl och åker iväg till trolldomsskolan Hogwarts. Han får två vänner, Ron och Hermione, och möts av faror i form av en ond trollkarl som försökte döda honom när han var liten, en hund med två huvud och en farlig fånge som rymt från fängelset.
 
Böckerna handlar i första hand om magi, men jag skulle säga att de har vänskap som genomgående tema. Det märks framför allt i de sista fyra böckerna, då de tre vännerna växer upp och möter problem som vilka andra tonåringar skulle möta, så som avundsjuka och kärlek. En sak som jag har märkt nu när jag läst om böckerna är att de faktiskt är roliga - författaren har verkligen humor. Det märkt lite grann i filmerna, men böckerna är nästan roligare. Men det finns också sorg och tragedi. Att växa upp och inse att de personer man tyckt var gudar när man var mindre bara är vanliga människor som tyvärr också kan dö. Så trots att Harry Potter-böckerna utspelar sig i en magisk värld så kan många känna igen sig i dem, för även om man kan få fjäder att sväva genom magi så är man också en vanlig människa med allt vad det innebär.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It