Hälsa & träning / 2015 / 0       

Sju obekväma minuter


Jag hittade på bloggen Move it Mama ett inlägg om The Scientific 7-minute Workout, som är ett träningsprogram med tolv övningar som ska utföras genom intervaller. Man börjar med övning nr. 1, gör den så intensivt man kan i 30 sekunder och vilar sedan i 10 sekunder. Sedan går man vidare till övning nr. 2 och gör samma sak. Sammanlagt tränar man i sju minuter, perfekt om man kanske har svårt att hitta tid för träning. Sedan kan man ju också göra flera varv om man vill men efter de här sju minuterna har man tränat igenom hela kroppen.
 
Det här programmet är sammansatt så att man varierar mellan övningar för över- och underkroppen samt för styrka och kondition. En dag för två veckor sedan provade jag detta träningsprogram och jag tyckte faktiskt om det. Vissa övningar fick jag göra lite enklare (armhävningar samt sidoplanka på knä istället för på tå), men jag försökte verkligen så gott det gick. Ibland kändes 30 sekunder mycket längre (planka, höga knän, wall sit) och ibland gick de väldigt fort (armhävningar, triceps dip, utfall). Jag upptäckte att det kändes som att de gick fortare om jag blundade när jag gjorde vissa övningar. Under 10-sekunders vilan är meningen att man ska återhämta sig och samla kraft för att orka nästa övning. Det var nästan så man behövde mer än 10 sekunder, det tar längre tid än vad man tror att förlytta sig från plank-position till att börja springa på plats med höga knän.
 
Allt som allt, skulle jag tipsa er om att åtminstone prova detta träningsprogram. Det går fort, det var inte så jobbigt som jag trodde, men man blir svettig. Det är effektiv träning, med andra ord, och det handlar ju bara om sju minuter!
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It