Litteratur / 2015 / 0       

Två bra böcker

I början av sommaren lånade jag några böcker från biblioteket och har nu läst ut alla. De här två var de jag gillade mest, så här kommer två väldigt kortfattade recensioner av dem.

Trollkarlens trast - jakten på fågelns som faktiskt fanns (Martin Davies)
En bok som hoppar mellan dåtid och nutid. Konservatorn och forskaren Fitz tvingas ge sig ut på en jakt efter en fågel som senast sågs 1774 av James Cooks expedition i Söderhavet. Trots att ingen sett fågeln sedan dess visar det sig att Fitz inte är den enda som är intresserad av att hitta den. Berättelsen sträcker sig över tre sekler med hemligheter och överraskningar. Den här boken var riktigt spännande, att få följa Fitz i jakten på fågeln och hur han får ledtrådar. Lite ovanligt för mig att gilla en bok som utspelar sig i nutid, och parallellhandlingen i dåtiden fungerar bra.
 
Nattfilm (Marisha Pessl)
När dottern till den mystiska skräckfilmsregissören Cordova, som inte synts offentligt sedan 1977, hittas död framställs händelsen som självmord. Journalisten Scott anar oråd och börjar gräva i vad som hänt. Att läsa den här boken är till en början som att se en skräckfilm, det blir faktiskt läskigt och kapitlena slutar ofta med cliffhangers. Precis som i hennes tidigare bok, Fördjupande studier i katastroffysik (en av mina favoritböcker), dras man in en härva av konspirationer, lögner och död. En riktig tegelsten på nästan 700 sidor, som jag dock tycker tappar farten mot slutet.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It