Hälsa & träning / 2015 / 0       

Hemmaträning för mage och rygg

Det har gått lite sisådär med träningen nu i jul. Jag har tappat min träningsrutin och blandar olika träningsformer lite hur som helst, men så länge jag håller mig aktiv tycker jag det känns okej. Senaste gången jag var på gymmet var den 15 december. Efter det blev jag osäker på vilka öppettider som gällde vid jul och nyår, så jag bestämde mig för att ta en paus från gymmet. Nu har det istället varit snön och halkan som hindrar mig från att åka iväg till gymmet. Man känner sig instängd när gatan är som en skridskobana och vi bor dessutom högst upp på en backe, så det är ingen idé att gå ut för det är så halt. Men jag har försökt träna hemma istället för på gymmet. Förra torsdagen tränade jag mage och rygg. Jag använde mig av en träningsmatta, en skivstång som väger 5 kg, en liten vikt på 0,5 kg samt en större vikt på 2 kg.
 
10 reps av varje övning, totalt 3 varv
Russian twist med 2 kg vikt
Jorden runt på golvet med 0,5 kg vikt
Mountain climber
Sidoplanka på knä med dip
T-bar rodd med 5 kg vikt
Liggande benlyft
 
Det var första gången jag provade Jorden runt-övningen och den var riktigt jobbig. Men det kändes mer i axlarna än i ryggen. Även sidoplankan var riktigt jobbig, den tränar inte bara sidan av magen utan även axlar och armar. Russian twist och T-bar rodden var ganska enkla att göra, där kan jag nog lasta på med tyngre vikten nästa gång för att göra övningarna mer utmanande. Träningsvärken kom redan dagen efter, främst i sidan av magen.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It