Litteratur / 2015 / 0       

Sophies historia

I somras läste jag en bok av Jojo Moyes, Livet efter dig, som jag gillade väldigt mycket. Den utspelar sig i nutid, och jag brukar inte föredra sådana böcker, så jag blev lite överraskad av mig själv. När jag var på Åhlens strax före jul så köpte jag denna bok, Sophies historia, av samma författare. Denna, däremot, utspelar sig både i nutid och längre bak i tiden.
 
Man får följa Sophie, som bor i Frankrike och driver familjens hotell medan männen slåss vid fronten. När staden ockuperas av tyskar så får en tysk kommentant syn på Sophies porträtt målat av hennes make. Då föds en farlig besatthet som tvingar Sophie till ett ödesdigert beslut. I nutid hänger Sophies porträtt hos Liv, som bor i London. Ett slumpartat möte avslöjar målningens verkliga värde och dess turbulenta historia, och hotar att vända upp och ner på Livs tillvaro. 
 
Det låter spännande, det gör det. Men, denna gång blev jag inte imponerad av den del av boken som utspelar sig i nutiden. Den kändes bara inte intressant, till skillnad från den del som utspelade sig i Frankrike. Det var lite som att författaren blandat en modern chic-lit med osannolika karaktärer med en spännande bok om livets svårigheter under första världskriget. Det finns många böcker ute som utspelar sig runt andra världskriget, men betydligt färre som utspelar sig kring första världskriget. Det var när man fick följa Sophies kamp för att hålla hotellet öppet samtidigt som det gick omkring tyska soldater i staden som det blev riktigt spännande, jag läste kapitel efter kapitel fort. Efter att ha läst andra recensioner om denna bok, där många jämför den med den tidigare Livet efter dig, så tycker jag faktiskt att den tidigare boken är bättre, till skillnad från vad många andra tycker.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It