Idag:
Vecka:
Totalt:
Hälsa & träning / 2016 / 0       

Mitt träningsår 2015 och träningsmål för 2016

Jag är en person som uppskattar listor och statistik så då känns det ganska naturligt för mig att utvärdera mitt träningsår via träningsappen Endomondo som jag använder mig av när jag tränar. Under 2015 tränade jag i totalt 86 h, 50 min och 28 sek. Det är nästan tio timmar mer än 2014. Jag ägnade mest tid åt styrketräning, lite mer än 50 timmar totalt, och circuit training (cirkelträning), ca 14 timmar. Det känns verkligen som att jag detta år har tyckt att träning, och speciellt styrketräning, har blivit roligt. Jag och syrran tränade också ett slags fit camp utomhus i somras som också var roligt men jag föredrar nog att träna ensam.


Nästa bild föreställer antal kilometer jag tränat. Här är det ganska jämt fördelat mellan jogging, cykling samt promenader. 51,42 km jogging, 42,24 km cykling samt 41,43 km promenader. I början av året gick jag mycket till och från gymmet. Under sommaren satsade jag mycket på joggingen eftersom jag ville springa Blodomloppet i augusti, vilket jag också gjorde. I oktober fick jag ett jobb i Eskilstuna vilket gjorde att jag inte fick så mycket tid för träning, det tid jag lyckades samla ihop satsade jag på styrketräning istället.


 
När jag blickar tillbaka till januari förra året, när jag skrev en lista över mina träningsmål för 2015, kan jag direkt se att jag inte uppfyllt särskilt många av målen. Jag sprang ett lopp, Blodomloppet, men lyckades inte springa 5 km på under 45 min eller springa minst 20 min på joggingbandet på gymmet. Jag gjorde inte 10 armhävningar på tå men jag utvecklade tekniken i knäböj samt tog 8 kg i bicepscurl. Till slut har jag inte lärt mig att kunna stå på händer mot en vägg eller göra en perfekt downward facing dog i yoga. Men jag är ganska nöjd i alla fall. Jag har insett att jag kan våga mycket mer med träningen, man ska inte vara rädd för att ta i och testa tyngre vikter, prova nya övningar och utmana sig själv. Jag orkar mer än vad jag tror, och känslan efter att man gjort något man är stolt över är riktigt skön. Så nu under 2016 vill jag kunna göra följande:
 
Allmänt
Variera träningen mer och träna på de sätten jag tycker om
Få mer självdisciplin, inte förstöra för mig själv och ge upp, det kommer en ny dag imorgon
Genomföra 30 Days of Yoga med Yoga with Adriene under en månad
 
Kondition
Springa 5,0 km på mindre än 42 minuter (mitt rekord är 46:27 min)
Jogga mer än 5,5 km utan att stanna (mitt rekord är 5,0 km)
 
Styrka
Marklyft 25 kg (mitt rekord är 15 kg)
Benpress 50 kg (mitt rekord är 35 kg)
Bänkpress 15 kg (mitt rekord är 9 kg)
Militärpress 10 kg (mitt rekord är 7 kg)
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It