Litteratur / 2013 / 0       

Böcker jag läst i sommar och i höst


Två böcker jag lånade från biblioteket och båda blev jag besvikna på. Den första på grund av det fina omslaget men jag fastnade aldrig riktigt för handlingen. Artighetsreglerna handlar om en ung tjej flyttar till New York på 1940-talet. Hon lär känna en känd bankman och märker att allt inte är som det stämmer. Den andra boken, Den hemliga historien, är en riktig klassiker men det var inte alls så bra som jag trodde. Här får man följa en ung man som börjat universitetet och blir medlem i en intellektuell krets. Det visar sig sedan att medlemmarna i den här gruppen lever farligt och när den en dag händer något allvarligt så måste en av dem ta skulden.


Den trettonde historien, en av de bästa böcker jag läst, och det här var bara andra gången jag läste den. Nu har jag hört att den ska bli filmatiserad och det kan bli riktigt bra! En ung kvinna får en dag ett brev från en känd författare. Den äldre författaren vill få en självbiografi skriven om sig, hon har alltid ljugit om sitt liv, men nu vill hon berätta sanningen.


Den här boken var mycket bättre än vad jag trodde. Mississippi har sex olika berättarröster och det är det som gör den så speciell. Den utspelar sig 1946 när Henry flyttar tillsammans med sin fru och deras döttrar till en bomullfarm i Mississippideltat. Den äldste sonen till de svarta dagverkarna som bor på farmen återvänder från kriget som en hjälte bara för att konfronteras med ett långt farligare motstånd: den djupt rotade rasismen hos hans egna landsmän.

Två böcker av samma författare som den första boken. I En välbevarad hemlighet så blir sextonårige Laurel vittne till en fasansfull händelse i familjens trädgård i det idylliska Suffolk. Ett brott begås, men hon förstår inte riktigt vad det är som sker och familjen talar aldrig mer om saken. Som vuxen är Laurel en firad skådespelerska men hon bär ständigt den mörka hemligheten inom sig. Jag fastnade aldrig riktigt för denna bok. I det förflutna däremot var riktig bra. Den handlar om Edie, vars mamma får ett brev som varit på villovägar sedan andra världskriget och som väcker starka känslor till liv. Edie får veta att mamman som trettonåring skickades från London till ett slott på landsbygden som krigsbarn. Edies nyfikenhet om vad som hände på slottet är väckt och beger hon sig till det mystiska Milderhurst Castle för att hitta lösningen på sin mors gåta.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It