Hälsa & träning / 2014 / 0       

Utvärdering av mitt träningsschema

Den 5 maj påbörjade jag ett träningsschema som jag gjort för mig själv. Målet med schemat var att bygga upp konditionen och en bra träningsrutin för att till slut kunna springa 5,9 km. Jag tyckte att det skulle kännas bra att kunna säga att jag faktiskt har sprungit över 5 km, det låter mycket, och jag skulle känna mig stolt över mig själv. Jag var lite rädd för att gå ut för hårt, så jag började mjukt och lade in fler träningspass och sprang längre och längre. Det kändes riktigt bra att ha en rutin och veta vad jag skulle träna vilka dagar, men jag räknade ju inte med att jag kunde bli sjuk och bli tvungen att avstå från träning. Först fick jag ont i axeln och lite senare blev jag förkyld. Så jag tränade inte på över tre veckor, men när jag väl började igen så fortsatte jag bara där jag hade slutat.
 
Den 5 oktober nådde jag mitt mål (som jag nu hade ändrat till prick 5,0 istället för 5,9 km). Jag sprang 5 km på 46 minuter och 45 sekunder. Det gick inte fort, men jag klarade det. Det var inte så jobbigt, förutom att jag mådde lite illa medans jag sprang. Jag kan i efterhand säga att jag var lite mesig med mitt träningsschema. Det gick för långsamt framåt och egentligen så koncentrerade jag mig inte på kondition, vilket var målet. Det blev en rörig blandning av yoga, styrketräning, powerwalk och löpning. För att nå målet tidigare borde jag ha fokuserat mer på att faktiskt ge mig ut och springa.
 
Jag har nu planer på ett nytt träningsschema med ett nytt mål och nya rutiner. Det börjar bli kallt, regna och snart kommer väl snön också, så det känns inte så roligt att ge sig ut och träna. Istället ska jag fokusera på att träna styrka på gym och hemma. Jag ska köpa ett gymkort, jag vet, jag har pratat om det länge, men jag ska ha köpt ett gymkort innan året är slut. Det som hindrar mig är att jag inte vet vilket gym jag vill träna på eller hur jag ska lägga upp träningen. För jag vill absolut fortsätta träna, jag vill vara hälsosam och kunna göra mer och mer.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It