Litteratur / 2013 / 0       

En boklista

Favoritgenre: Klassiker och böcker som utspelar sig för länge sedan ute på stora slott ute på Englands landsbygd (tänk Downton Abbey fast i bok-form).

Favoritbokhandel: Vi har bara en här i stan, Akedemibokhandeln, och jag vet inte om man kan kalla de en favorit. Det är en bokhandel, jag tycker inget särskilt om den. Jag är inte en sådan person som blir helt vild när jag går in i en bokhandel.

Senast köpta inbundna bok: Det här är lite pinsamt med det måste vara Jane Austens Emma som jag köpte på mellandagsrean förra julen. Den boken är fortfarande oläst...Favoritbibliotek: Jag går bara till ett bibliotek, det är Stadsbiblioteket här i stan, och igen, känner inget speciellt om det.

Favoritplats att läsa (i hemmet): I sängen, alltid i sängen.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): När jag pluggade i Eskilstuna så läste jag ibland när jag åkte buss dit, men nu läser jag egentligen bara hemma.Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Jag brukar läsa på kvällen och då brukar det vara ganska tyst. Kanske någon fågel som kvittrar eller så, vi bor i ett ganska lugnt område. Men ingen bakgrundsmusik eller så, när jag läser så ska jag läsa, inte lyssna på musik.

Bästa lässnackset: Nej, jag äter inget när jag läser. Tänk om jag spiller?

Bästa läsdrycken: Igen, ingen mat eller dryck när jag läser. När jag läser ska jag läsa, inte göra annat.
När på dygnet läser du helst: På kvällen, precis innan jag ska sova.

Bästa bakfylleläsningen: Något lättläst.

Bästa kollektivtrafikläsningen: Det mest lämpliga är väl någon slags pocket? Men jag läser som sagt bara när jag är hemma och då spelar det ingen roll vilken slags bok det blir.
En bok du läst på sistone som inte var så bra: Tre män i en båt. Handlar om tre män och e hund som åker ut med en båt på Themsen. Jag borde ha anat redan innan jag började läsa att den skulle vara tråkig.

Boken/böckerna du läser nu: Greven av Monte Cristo. Den har ett långsamt tempo och just min bok trycktes 1935 så det är ett lite äldre språk, men hittills är den bra.

En bok du inte läst klart: When God Was A Rabbit. Jag har försökt läsa den två gånger med båda gångerna tog det stopp i mitten av boken. Men den ska läsas, så småningom.
 En författare du beundrar: J. K. Rowling. Tänk vad hon har gjort egentligen! Genom böckerna om Harry Potter har hon skapat en helt ny värld med nya figurer, ord och begrepp. Jag är imponerad över hur hon lyckades knyta ihop säcken, det känns verkligen som att bokserien fick ett passande slut.

Den bästa boken du läst det här året: Det står mellan Den trettonde historien och Mississippi. En utspelar sig på ett gods ute i engelska landsbygden, den andra på en bomullsfarm i leriga Mississippi. Båda är lika bra.

Listan hittade jag på Elsa Marias blogg.

Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It