Hälsa & träning / 2014 / 0       

Jordgubbar eller choklad - att äta nyttigt eller onyttigt?

De här jordgubbarna och chokladbitarna med mörk choklad representerar ett problem som jag får varje fredag kväll. Fredag är speciella, det är slut på arbetsveckan och starten på två dagars ledighet. Jag vill fira, det är tradition med godis till helgen, men jag har de senaste månaderna märkt att det har gått överstyr för mig.
 
Jag älskar choklad, det är ingen nyhet, men jag mår inte bra efter att ha ätit det. Det är svårt att äta lagom mycket, och när det väl blivit för mycket, då vill jag för resten av kvällen inte ens tänka på choklad. Men jag har också provat perioder utan godis och även det har varit svårt. Jag beundrar människor som totalvägrar godis och sötsaker. Jag vill vara en sådan men jag tror inte att jag skulle kunna klara av det. Hur länge ska man till exempel låta bli godis? Det kan ju inte vara förbjudet i hela mitt liv?
 
Jag tänker för mycket på det, det vet jag, men eftersom jag har märkt att det är jobbigt så måste jag bestämma hur jag ska göra. Jag tror inte på dieter, jag har provat GI-metoden, om man nu kan kalla det för diet. Diet är något kortsiktigt, enligt min mening. Det ska ge resultat fort, men så fort man börjar äta "normalt" igen så är man tillbaka i gamla vanor. När man totalvägrar godis och socker tror jag att det kan var lätt att få återfall. Att äta godis "ibland" kan ju vara ett alternativ, men hur ofta är ibland? Varje fredag, en gång i månaden, när man blir sugen (vilket kan bli varje dag)?
 
Min favorit har alltid varit mjölkchoklad och det är väldigt lätt att äta. De senaste gångerna när jag stått på ICA och valt vilken choklad jag ska köpa så har det istället blivit mörk choklad. Det är inte lika gott men jag äter den långsammare och hinner inse när jag snart ätit lagom. Jag har dålig självdisciplin - varje gång jag blir chokladsugen så går jag och köper en chokladkaka utan att tänka efter men det ska det bli ändring på. Jag ska åtminstone försöka göra nyttigare val. Det kanske är lättare än jag tror när jag  väl har börjat.
Namn
Kom ihåg mig?
E-post

URL

Kommentar

 

Bloglovin Boktipset RSS Tumblr We Heart It